Οι Αναιρέσεις επισκέφθηκαν «Αισχύλου, Πέρσες» της Ομάδας «Σημείο Μηδέν»

Η Ομάδα «Σημείο Μηδέν» επέστρεψε φέτος παρουσιάζοντας την αρχαία ελληνική τραγωδία, τους Πέρσες του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Σάββα Στρούμπου και ταξίδεψε με μεγάλη επιτυχία σε επιλεγμένα σημεία σε όλη την Ελλάδα. Η τελευταία παράσταση δόθηκε στο Θέατρο Πέτρας στην Πετρούπολη στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πέτρας στις 12 Σεπτεμβρίου, στην οποία παρευρεθήκαμε μέσω του Project Αναιρέσεις και μας άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις.

Η συγκεκριμένη τραγωδία είναι η αρχαιότερη από τις σωζόμενες τραγωδίες και μπορούμε να πούμε πως είναι μία από τις πολιτικές τραγωδίες. Το έργο πραγματεύεται την οδύνη των Περσών όταν πληροφορούνται για τη συντριπτική ήττα τους στη Σαλαμίνα, μάχη στην οποία είχε λάβει μέρος ο ίδιος ο Αισχύλος.  Ο συγγραφέας προσεγγίζει το υλικό όχι από τα μάτια των Αθηναίων, νικητών της ναυμαχίας, αλλά από τα μάτια των Περσών ηττημένων και μας δείχνει την αντίδραση τους καθώς περιμένουν τα νέα της μάχης. Όταν ο αγγελιαφόρος φέρνει τα νέα πως οι Πέρσες καταστράφηκαν εντελώς στη μάχη και ουσιαστικά ότι καταστρέφεται η Περσική Αυτοκρατορία,  ξεκινά ένας απέραντος θρήνος για την φοβερή ήττα. Ωστόσο, δεν φαίνεται η κατάσταση να τους κάνει να αναθεωρούν για τις επιλογές που έχουν κάνει για την επέκταση  της Αυτοκρατορίας, ούτε να λειτουργούν αυτοκριτικά προσπαθώντας να αλλάξουν την στάση τους. Με αυτό τον τρόπο, ο συγγραφέας θεωρούμε πως αναδεικνύει εύστοχα την απληστία για περισσότερη εξουσία και επιβολή μέσω ενός πολέμου, αλλά και την αλαζονεία χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι συνέπειες. Δεν στοχεύει στην ταπείνωση των Αθηναίων αλλά εκφράζει μια αγωνία, καταδεικνύοντας  με οξύτατα κριτικό τρόπο το τραγικό αδιέξοδο των Περσών και προειδοποιεί μέσα από την στάση τους για την επερχόμενη αλαζονεία των Αθηναίων, οι οποίοι θα καταλήξουν να  εφαρμόζουν την ίδια πολιτική με τους χειρότερους εχθρούς τους. Επί της ουσίας θέτει το ερώτημα στους Αθηναίους αν θα αλλάξουμε και θα συνεχίσουμε με φάρο την αλληλεγγύη και τον σεβασμό ή θα ακολουθήσουμε την ίδια πολιτική ως δυνάστες. Η κατάσταση δεν μας πάει σε σκέψεις πολύ μακρινές από την κατάσταση που επικρατεί σήμερα. Η εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία και τα παιχνίδια ηγεμονίας των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων, με κόστος ανθρώπινες ζωές και τρομακτικές συνέπειες για το μέλλον της ανθρωπότητας, συνδέεται αρκετά με την τραγωδία του Αισχύλου. Η ιστορία μας προειδοποιεί.. Όσο κυριαρχεί ο σκοπός των δυνατών να γίνουν ακόμα πιο δυνατοί και να επιβληθούν ανεξαρτήτων των επιπτώσεων, ο θρήνος θα επικρατεί και θα επαναλαμβάνεται η ιστορία σε διάφορες εκδοχές. Βέβαια η προετοιμασία των παραστάσεων έχει ξεκινήσει πριν από το ξέσπασμα του πολέμου και δεν θα μπορούσε να είχε προβλεφθεί αυτή η εξέλιξη, όμως, κατά ένα τρόπο, τα ζητήματα και οι προβληματισμοί που θέτει το έργο, αναδεικνύει τη σημασία, την επικαιρότητα και την αναγκαιότητα των «Περσών».

Τα ελάχιστα σκηνικά, ο χαμηλός φωτισμός, οι φωνές, οι κινήσεις και οι εντάσεις κατάφεραν να καθηλώσουν το θέατρο Πέτρας, με τους ηθοποιούς να εντυπωσιάζουν με την τεχνική του σωματικού θεάτρου και κατάφεραν, κατά τη γνώμη μας, να αποτυπώσουν πλήρως την τραγωδία.

Αναμένουμε τις επόμενες παραστάσεις!

Scroll to Top