Το ρήγμα στο μπετόν της Μενδώνη

Εικόνα: Ψηφιακή σύνθεση της σειράς “the Athenian Long Walk as a State of a Troubled Mind” του Ανέστη Ανέστη

 

Nα που το 2020 μας έκρυβε και άλλη μια έκπληξη, ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης γέμισε τσιμέντο! Την Παρασκευή είδαμε για πρώτη φορά τα έργα για τη δημιουργία διαδρομών στο μνημείο με παχιές στρώσεις τσιμέντου. Η αντίδραση του κόσμου αλλά και αρκετών αρχαιολόγων ήταν άμεση και δήλωνε τόσο την απορία αλλά και την τεράστια αντίθεση σε αυτή την επιλογή. Το Υπουργείο Πολιτισμού που έχει δείξει ειδικά την τελευταία χρονιά το αστείρευτο ενδιαφέρον του για τις Τέχνες αλλά και για τους αρχαιολογικούς χώρους έβγαλε μια ανακοίνωση για να μας λύσει απορίες και διαφορές. Ένα κείμενο που μόνο επίσημη ανακοίνωση Υπουργείου δεν θυμίζει καθώς από την πρώτη κιόλας φράση ειρωνεύεται όσους αντιτίθενται στο έργο. Σπεύδει να τονίσει πόσο ανίδεοί και χωρίς ίχνος ευαισθησίας είναι όλοι όσοι θεωρούν απαράδεκτες αυτές τις εικόνες, λέγοντας πως το έργο έχει ως σκοπό την διευκόλυνση πρόσβασης των ΑμεΑ στον χώρο αλλά και ότι αυτές οι διαδρομές από τσιμέντο ήδη υπήρχαν από την δεκαετία του ’60 άρα καλά θα έκανε ο καθένας πριν εκφέρει άποψη να ανέβει πρώτα στην Ακρόπολη να δει πώς μοιάζει.

Φαίνεται όμως η Υπουργός να αγνοεί κάποια πράγματα και να ξεχνάει άλλα. Αρχικά η χρήση τσιμέντου ως υλικό στη συντήρηση και αποκατάσταση μνημείων έχει πάψει εδώ και χρόνια λόγω τόσο της πολύ μικρής αντοχής του αλλά και της διάβρωσης που μπορεί να επιφέρει. Ακόμα απαράβατος όρος στο οποιοδήποτε έργο συντήρησης ενός μνημείου είναι να μην αλλάζει στο ελάχιστο η εικόνα και η μορφή του. Δεν είναι λοιπόν επιχείρημα το γεγονός ότι διάδρομοι τσιμέντου υπάρχουν από το 1960 στην Ακρόπολη, ενώ έχουν βρεθεί αρκετές εναλλακτικές λύσεις για τη χρήση άλλων υλικών συμβατών προς τα μνημεία που προσφέρουν το ίδιο αποτέλεσμα. Κάτι τέτοιο όμως προϋποθέτει μελέτη και προφανώς παραπάνω κόστος και ενασχόληση συντηρητών μηχανικών και αρχαιολόγων που προφανώς το Υπουργείο δεν φάνηκε να έχει τη διάθεση να εμπλέξει. Επιπλέον, όταν η ίδια η ανακοίνωση του Υπουργείου μιλάει για την μεγάλη διάβρωση που υφίσταντο αυτοί οι διάδρομοι με το πέρασμα των εκατομμυρίων επισκεπτών που τους έκανε επικίνδυνους πώς ακριβώς δικαιολογεί τη χρήση του ίδιου υλικού για να λύσει το πρόβλημα. Θα θέλαμε να θυμίσουμε ακόμα στο Υπουργείο σε περίπτωση που του διέφυγε ότι τα έργα συντήρησης που διεξάγονται εδώ και αρκετά χρόνια στην Ακρόπολη έχουν βασικό στόχο να διορθώσουν τις ζημιές που δημιούργησε η χρήση τσιμέντου και άλλων παρόμοιων υλικών στο μνημείο τα προηγούμενα χρόνια.

Είναι όμως και ξεκάθαρα υποκριτικό έως χυδαίο να χρησιμοποιεί η κυρία Μενδώνη τα ΑμεΑ για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Όταν στην πραγματικότητα το Συμβούλιο Ελλήνων Αρχαιολόγων διαμαρτύρεται από το 2019 για το ότι το προϋπάρχον αναβατόριο των ΑμεΑ δεν λειτουργεί ήδη από τον Νοέμβριο του 2018 καθώς είναι επικίνδυνο λόγω της κακής κατάστασης των τειχών που στηρίζονταν.

Ούτε φυσικά είναι καθησυχαστικό το γεγονός ότι αυτό το έργο εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ). Γιατί είναι το ίδιο ΚΑΣ που χρειάστηκε να αλλάξει σύσταση τρείς φορές μέχρι να καταφέρει να περάσει την καταστροφική απόφαση για την απομάκρυνση των αρχαίων στην Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη. Και τώρα δίνει το πράσινο φως σε μια τέτοια παρέμβαση σε ένα Μνημείο UNESCO χωρίς καν να έχει ζητήσει έγκριση. Έχει δείξει ξεκάθαρα ποιο είναι το βασικό του μέλημα και σίγουρα δεν είναι η σωστή διαχείριση και αποκατάσταση των αρχαιολογικών χώρων, αλλά η εξασφάλιση του μεγαλύτερου κέρδους από αυτα.

Πριν λοιπόν η Υπουργός απαντήσει στις ανησυχίες και την αποστροφή του κόσμου με το επιχείρημα «ανεβείτε πρώτα στην Ακρόπολη και μετά σχηματίστε άποψη» θα περίμενε κανείς να σκεφτεί μήπως το εισιτήριο των 20 ευρώ το καθιστά ανέφικτο στις οικονομικές συνθήκες που ζούμε τα τελευταία δέκα χρόνια, άρα θα δυσκολευτούμε να θαυμάσουμε τους υπέροχους τσιμεντένιους διαδρόμους που έστρωσε για μας.

 

 

Scroll to Top